Amazon in Nederland, de kansen voor verkoper & consument

Amazon in Nederland, de kansen voor verkoper & consument

Amazon komt naar Nederland. De strijd met grootheden als Coolblue en bol.com zal worden bepaald op het gebied van service, prijs & aanbod. Wat betekent dit voor verkopers en consumenten? Het is algemeen bekend dat de zogenoemde ‘first movers’ een groot concurrentievoordeel kunnen halen uit hun beslissing om als een van de eersten een nieuwe marketplace in gebruik te nemen. Bij bol.com bijvoorbeeld is dat ook zeker gebleken de afgelopen jaren. En er zijn nog steeds grote voordelen te behalen. De concurrentie wordt alleen wel steeds groter.

Ook bij Amazon is er sprake van veel concurrentie, maar bij deze drukbezette marketplace zal dit minder impact hebben per verkoper. Want als je kijkt naar alle potentiële klanten in heel Europa, is er een aanzienlijk grotere ‘taart’ te verdelen onder de verkopers.

Amazon is een razendsnel groeiende marketplace, die de mogelijkheden voor online verkopers continu blijft uitbreiden en interessant maakt. Waar bol.com momenteel de focus legt op de Nederlandse en Belgische markt en de marktpositie aan het verstevigen is, heeft Amazon in Europa al meer dan 27 landen ingepakt. Een aanzienlijk verschil dat leidt tot miljoenen extra potentiële klanten.

Amazon in Nederland, hoe werken ze tot nu?

Amazon is al een aantal jaar actief in Europa en dan voornamelijk in de grotere markten zoals Duitsland, Het VK, Frankrijk, Spanje en Italië. Menig Amazon-verkoper zal opgevallen zijn dat Duitsland en het Verenigd Koninkrijk het meest populair zijn onder de inwoners. Ook in Nederland wordt er al een tijdje via Amazon besteld. In het begin waren dit alleen maar boeken en hield het daar bij op. Nu word je echter doorgelinkt naar de Duitse (uit het Nederlands vertaalde) Amazon-shop, waar producten besteld kunnen worden. Deze liggen vaak nog de volgende dag al op jouw deurmat.

Het gemak van het online bestellen en de ‘customer centric’-service approach resulteren in veel vertrouwen van de consument en een snel groeiend klantenbestand. Tot dusver heeft deze aanpak geleid tot een bedrijfscultuur wat naar de consument luistert en de consument via gedetailleerde do-it-yourself-helpcenters, forums, en persoonlijke interactie op zijn wenken bedient. Ook zorgen ze ervoor dat de consument altijd verbonden kan zijn via een mobiele app en dat relaties tussen consument en de verschillende merken worden onderhouden.

Strijd wordt bepaald op het gebied van service, prijs & aanbod

Toch weet ook Amazon dat het tijd is voor uitbreiding naar Nederland en zich volledig te richten op onze markt. Het zal dan ook een hevige strijd worden met grootheden als bol.com (€2.3 miljard jaarlijkse omzet) en Coolblue (€1.5 miljard jaarlijkse omzet), waar niet alleen scherpe prijzen maar ook klantenservice de doorslag zullen geven wat betreft klantloyaliteit.

Waar bol.com en Coolblue op dit moment logistiek gezien een voordeel hebben (qua kennis van de Nederlandse markt) ten opzichte van Amazon, verwacht ik niet dat zij lang stand zullen houden tegen deze wereldwijde gigant. De combinatie van ervaring, productaanbod, scherpe prijzen en klantgerichtheid die Amazon te bieden heeft, met daarnaast hun enorme bereik zullen in mijn ogen uiteindelijk doorslaggevend zijn en resulteren in dominantie van de Nederlandse markt.

Bol.com en Coolblue zullen er ongetwijfeld alles aan doen om hun huidige klanten te behouden. Maar de gemiddelde Nederlander staat erom bekend om beïnvloedbaar te zijn door lage(re) prijzen in combinatie met maximale service. Zowel bol.com als Coolblue zullen buiten hun servicegerichtheid dus nog een unique selling point (USP) moeten creëren om klanten aan zich te blijven binden.

Kansen voor online verkopers

Welke gevolgen heeft deze verschuiving binnen de Nederlandse e-commerce-markt voor jou als verkoper?

  • Goedkope exposure voor first movers
    Diegenen die zich als eerste aanmelden om te verkopen via Amazon.nl, zullen in het begin veel en relatief goedkoop hun producten onder de aandacht van de consument kunnen brengen.
  • Scherpe fees
    De titanenstrijd tussen de marketplaces zal extra druk leggen op de platformen en voorkomen dat hoge fees gerekend worden voor de verschillende diensten die de marketplaces leveren. Dit uit angst om (potentiële) verkopers te verliezen die een hoge long term value (LTV) hebben.
  • Meer online verkeer
    Doordat er nog een speler bij komt op de Nederlandse markt, ziet het er naar uit dat nog meer consumenten zich online gaan oriënteren en hier zullen gaan bestellen. Ook wel bekend als The Amazon Effect. Fysieke winkels zullen hier dan ook ongetwijfeld wat van gaan voelen.
  • Lage marges
    De toename van het aantal verkopers zal leiden tot nog meer stevige concurrentie, waar uiteindelijk de beste prijs/kwaliteits-verhouding het zal winnen.
  • IJzersterke klantenservice
    Als je gebruikmaakt van de klantenservice van de marketplaces zal er alles aan gedaan worden om de consument tevreden te houden, je wil dat mensen bij je blijven winkelen.

De consument profiteert het meest

Wat gaat de consument in Nederland merken van de komst van Amazon?

  • Prijzen worden lager
    De stevige concurrentie zal (nog) meer druk leggen bij de marketplaces, om ervoor te zorgen dat zij altijd het beste aanbod kunnen waarborgen.
  • Toename in online shopgedrag
    Omdat het online aanbod aanzienlijk toeneemt, zal ook de consument de customer journey vaker online beginnen en meer tijd online doorbrengen.
  • Je krijgt meer voor minder
    De consument zal voor dezelfde prijs steeds meer terugkrijgen (extra service, gratis items, stapelkorting). Allemaal met het oog op klantbehoud. Een Amazon Prime-abonnement bijvoorbeeld garandeert snelle, gratis bezorging en toegang tot Amazons populaire streamingdienst.
  • Meer fysieke call-to-action
    Om de toename in online oriëntatie en shopping tegen te gaan, zullen fysieke winkels meer moeite gaan doen om de consument naar hun winkels te lokken. Zo zijn mensen geneigd om iets extra’s bij dezelfde winkelier te kopen als ze in de fysieke winkel zijn, waar online met één klik op de knop een aankoop bij de concurrent is gedaan.
  • Verbeteringen op logistiek gebied
    Amazon opereert op een wereldwijd niveau en heeft al vele uitdagingen overwonnen. De komst naar Nederland zal zorgen voor nog meer innovatie op dit gebied, denk aan snellere bezorging en meer comfort voor de klant.

Op grote schaal profiteren

Het lijkt erop dat de komst van Amazon naar Nederland voordelen met zich meebrengt voor de verkoper én de consument. Het zal een strijd worden tussen de verschillende marketplaces, waar klantenservice, prijs en aanbod uiteindelijk de doorslag zullen geven. De verkoper en consument zullen hier op grote schaal van kunnen profiteren, wat ook de lat weer hoger legt voor kleinere platformen. Dat zal goed zijn voor de ontwikkeling van de Nederlandse e-commerce-markt in het algemeen. Kortom: de uitbreiding van Amazon naar Nederland komt als geroepen!


Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd